Sidan är under uppbyggnad -  är något tokfel, skriv en rad till susanna@hundvardag.nu
Kontakt

Nycklar till effektiv hundträning

Bob Bailey. 82 år gammal. Kom till Stockholm och andra platser i Europa för att sprida det han lärt sig sedan 1940-talet. Det första han inledde med var ett citat i stil med: any trainer can use any method to teach any animal to do any thing. Given enough time. Vill man tjäna pengar på […]

Bob Bailey. 82 år gammal. Kom till Stockholm och andra platser i Europa för att sprida det han lärt sig sedan 1940-talet.

Det första han inledde med var ett citat i stil med:

any trainer can use any method to teach any animal to do any thing.
Given enough time.

Vill man tjäna pengar på det bör dock val av metod vara den mest effektiva. Mycket av det Bob pratade om handlade om att effektivisera för att maximera monetär vinst. Ibland kom djurets välfärd kanske i skymundan, men det var aldrig plågade djur – såvitt jag kunde uppfatta.

Vidare menade han på att man vid operant/klickerträning alltid bör samla data. Det var det Skinner gjorde med sina råttor i sina experimentlådor. Vill du vara en tränare som förbättrar dig själv måste du samla data. Det kan vara så enkelt som:

“Am I better off now than I was this morning”.

Svarar man alltid ja på den siktar man inte tillräckligt högt, enligt Bob.

Redan på 1940-talet hölls den första chicken-campen.
De är bra att träna med för att de lär sig fort och visar oss fort våra brister.

Det är inte viktigt för träningens skull att sluta när det går bra. Däremot är det katastrof att som regel sluta när det går dåligt. Då lär sig djuret att den måste vara försiktig och blir långsammare. Sluta ibland när det går dåligt, ibland när det går bra. Variationen är viktig där så man inte alltid slutar när det går dåligt.

“Dont teach the dog more than it needs to know to do the behaviour”
= Ska hunden sitta kvar medan du går åt höger, träna inte på sitt kvar medan du går åt vänster.

Bob Bailey vill se:

  • Timing
  • Observing behaviour
    (vad den egentligen gör, han belönar inte “tanken”)
  • Quick desicions
  • Fast trials
  • More trials
  • More reinforcement
  • Higher expectations
  • Changing your behavior

Vad har du redan?  – Vad vill du ha? Använd det som blir kvar för att hitta ett beteende som möter kriteriet.

Träning är vägen från Vad du faktiskt har till Vad du vill ha.

Var inte rädd att svara “vet inte”.

Ifrågasätt alltid dina metoder. Du kan alltid missförstå saker. Var beredd att ändra dina idelogier.

Training is now. Inte innan, inte sen, inte snart utan nu. Hela tiden.

Håll saker enkelt! (KISS) 

– Principles
– Training is a mechanical skill
– Timing, Criteria, Rate of Reinforcement
– Reinforcement immediate, contingent, valued
– Reinforcement is a process, not an event!
– Change your behaviour

Read Ogden Lindsley

Note to self: Parvene Farhoody – Lärde en hund ligga, la det på signal och lärde ägaren signalen – Allt under 20 min.
Wow.

Bob Baileys principer:

A principle – A fundamental body of knowledge usually established by consensus of practice.

1) Stimulation

– Animals respond to stimuli
– If the animal does not percieve it it is not a stimulus
– Responses may be learned, instictive or both
– Responses can change with maturation
– Dont be surprised when animals responds to environmental stimuli.
– Animals were built by nature to respond to stimuli.

2) Reinforcement

– Increases the rate of behaviour
– The procedure of providing consequences for a behavior that increases or maintain that behavior
– The process of strengthening a response
– Strength of a response….
– Reinforcement and reinforcers are the result of environmental stimuli and biological evolution
– Reinforcers and reinf are tied to an animals evolutionary history.
De lär sig betingade förstärkare innan klickers fanns.
– With repetition the organism learns to associate beh with reinf. pavlovian.
– The greater the ass. the more likely the beh is to be repeated (matching law).

A reinforcer – any event made contingent on a behavior that strengthens that beh (food)

Primary reinforcer
Any event that increases or maintains behavior and is not dependent on its ass with other reinf.
When and where the primary reinf is delivered is important.
Ex: Mat, sex, lek.
Conditioned reinforcers can lose stength with improper use (i.e. when not paired with prim reinf).
Its the animal that decides whats reinf!
The animal decide WHEN its reinf.

3) Extinction (no.rein)

– Decreases rate of beh.
– Kinder, gentler way to reduce or eliminate behaviour.
2 common efects that makes ppl think it doesnt work:
– extinction burst
Skilled trainers dont use the extinction burst to GET behavior.
Better to look for variations of behavior.
– spontaneous recovery
SYA – Save your ass.
The sudden reappearance of behavior following its extinction.

4) Punishment

– Decreases rate of beh.

Punishment= Procedure of providing consequences for a beh that decreces that beh

Punisher = Any event that made contingent on a beh decreses the strength of that beh. A punisher is defined by the individual animal.

Aversive = Anything the animal will work to escape to avoid. Something the animal “does not like”.
Often associated with negative emotional issues or physical pain or injury.

Conditioned aversive or punisher (“no”)
Created by pairing almost any neutral simulus with an aversive stimulus.

5) Generalization

– Tendency for behavior to spread
– Stimuli generalization
– Stimui förändras, men svaret är detsamma.
– Response generalization
– Svaret ändras men stimuli är samma. Över/under ett staket för att nå andra sidan.

Träning av ett beteende har effekt på andra beteenden.

 Dont argue about Quandrants – Go train your animal.
– Bob Bailey 2018

Response:
Any action or set of actions by a trainer ot scientist to talk about, study, or control.
Inte “det hunden gör” utan “det hunden gör som möter kriteria”.
Criteria should be as precise as required for a desired behavior, and consistent from trial to trial.

“the behaviour” är uppbyggt av responser. A good trainer usually trains responses, not behaviors.
Splitters vs Lumpers.

Be a splitter but dont reject opportunistic lumping.

Get the behaviour. In the shortest time at the lowest cost.

3 steps to getting behavior (Breland/Bailey):
Think Plan Do
T – The best time for novelty & creativity – Allt är möjligt
P – Define, describe, simplify and make mistakes, catch methodological errors.
D – Dont waste time.

Train with your head as well as your hands.
Tain with a plan.

Dont plan or do while thinking 😀
Dont think or do while planning =)
Dont plan or think while doing!

If you cant define new behavior in one sentence it is too complicated for one sentence.
(Tänk WOOF)
Var så specifik som möjligt.

Plan.
Timing, Criteria, RoR
Öva din plan.
In your mind, at the location, with equipment, step by step without an animal.

Bob Baily rekommenderar 80% successrate.

Logga din träning. Så vet du vad du ska ändra.

Doggie pushups, se video i mobilen.

—-

För att träna dig på att träna hund, träna någon annans hund.

Pga hunden o du har “exentriskheter” som ni ignorerar hos varandra.

Sätt signal.
Hunden gör beteendet gör beteendet gör beteendet
I en mikropaus ‘belönar’ man genom att ge signalen.
OBS – Säg inte ordet upprepat utan räkna till 3 sekunder innan du repeterar. Dvs Tjata inte.

När pausen är lite längre, öka antalet godis hunden får för att göra det värt att vänta på.
fem sekunder vänta på signal = fem godisar.

En enkel övning som target kan användas för att träna och utvärdera tränarfärdigheter.
Speciellt med en annan hund.

Små förändringar hos tränaren gör stor skillnad i små enkla beteenden.

När saker inte går enl plan – PAUSA!
Har du ingen plan vet du heller inte när saker inte går enl plan.

Knowing theories of learning is less important than making it worthwile for the animal to play your game and remembering time, criteria and rate of reinforcement.

 

 Theories are secondary to practices, have good practices.
If the animal does not appear to learn, most likely the trainer is doing something wrong.

Han tror inte djuren är lika smarta som människor för då hade de åkt till månen.

Vanliga tränarproblem:

Öka svårigheten innan djuret är redo
Öka svårigheten för fort
Öka avståndet för fort
Öka inte duration för fort

Bästa måttet på framgång är antal korrekta pass. Kortare pass=fler pass.

Human nature:
Far away trumps close
Doing it fast and sloppy trumps both slow and precise or fast and precise.
Lumping trumps splitting.
Proficiency trumps fluency
Good Enough trumps everything.

Han rekommenderar Video men att titta på den därefter.
Inte senare på dagen, inte senare i veckan.

Matching Law

Om man ger 10% av belöningarna till en respons kommer djurets beteende bestå 10% av den responsen.
DVS Att belöna oönskat beteende minskar värdet på förstärkningen på önskat beteende.
“dålig” förstärkning minskar styrkan på “bra” förstärkning.
Belöna inte beteende du inte vill ha. Ändra din plan. Ändra strategi.

När du shejpar, fastna inte på vägen.

Få djurtränare har upptäckt beteendeekonomi.

Be still and shut up =)
(when teaching a cue)
Tydlig signal.
Ju tidigare man lägger på signal destor mer fel kan man få in i beteendet.
Ju senare man lägger på signal desto mer extinktionsfrustration.

Ta så mycket beteende du kan få. Ger hunden dig mer beteende – ta det. Belöna det.
Fastna inte i din egen kriterieplan.

Behöver inte klicka för stanna kvar utan bara dra ut belöningsfrekvensen.
Klicka för ligg, mata för stanna.

Anything worth doing once is worth doing twice (at least).

Ökar du kriterier, våga testa mer än en gång. If once you don’t succeed then try try try again 😉

Author

Susanna

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Related News & Articles

Kontakta Susanna

Har du någon fråga kring privatlektioner eller kommande kurser?

Skriv en rad här så svarar jag så fort det finns möjlighet!