Hon började med att gå igenom teorierna bakom Directed & Self-Directed Learning Jag försökte hitta en illustrerande bild, men det gjorde jag inte. Så, Directed är bäst använt när det har med hälsa och säkerhet att göra, till exempel när man lär små barn gå över gatan, eller när man lär en valt sitta ordentligt […]
Hon började med att gå igenom teorierna bakom Directed & Self-Directed Learning
Jag försökte hitta en illustrerande bild, men det gjorde jag inte.
Så, Directed är bäst använt när det har med hälsa och säkerhet att göra, till exempel när man lär små barn gå över gatan, eller när man lär en valt sitta ordentligt i stället för sitta på rumpan med benen ut.
Directed learning kan skapa avsaknad av kreativitet, kan skapa beroende.
Jmf grundskola med högskola.
I grundskolan talar läraren om vad man ska läsa, vad man ska anteckna, vad som kommer på provet mm. I högre utbildning får man ofta tänka ut det själv (self-directed).
Self Directed kan
Jobbas på i egen takt.
Skapa fel och frustration.
Svårt att få till precision
Dependent:
– Luring
– Modeling/Molding
Mitt emellan:
– Targets
– Prompts
Self-directed:
– Shape
Kay tycker att man ska ta hänsyn till hur DEN individen som ska lära sig något lär sig bäst. Inte vad du som tränare föredrar.
Lärcykeln:
Visa, Låt eleven testa med hjälp, Låt eleven testa med dig närvarande.
Förstå beteendet
– Sitta framåt eller bakåt?
– Sitt är funktionellt ett avslappnat beteende
Låt inte hunden ta belöningen ur position. Belöna så att hunden inte behöver sträcka sig.
Låt inte “locka-handen” se ut på samma sätt som “belönings-handen”.
– Handen är ju signalen för vad som förväntas
Kay om omvänt lockande:
är detta impulskontroll? Nej det är bara straff
Hon tycker att det lär hunden vad den “inte” ska göra snarare än vad den “ska” göra.
“Faster is not better”.
Bryr sig hunden om vårt val? Hur påverkar vårt val hunden?