Denna boken verkar vara en utveckling av Inlärningskapitlet i Etologiboken. Det stog inte sååå mycket nytt i den, men en del sakerblev förtydligade. Favoritstycket: ”Det en hund presterar på en lydnadsplan eller på en cirkusarena har ingenting med uppfostran eller allmänlydnad att göra. Ändå är det så att ju mer man lär sin hund, desto […]
Denna boken verkar vara en utveckling av Inlärningskapitlet i Etologiboken.
Det stog inte sååå mycket nytt i den, men en del sakerblev förtydligade.
Favoritstycket:
”Det en hund presterar på en lydnadsplan eller på en cirkusarena har ingenting med uppfostran eller allmänlydnad att göra. Ändå är det så att ju mer man lär sin hund, desto mer kontakt får man med den och desto lättare har den för att lära sig även de vardagsmönster man vill att den skall leva efter.”
Förlaget säger:
Det sägs att näst efter människan är hunden det mest läraktiga djuret. Men är det ren inlärning och träning som gör att hunden beter sig på ett visst sätt eller är det nedärvt? Går det att lära hunden nya saker eller är det bara instinkter och nedärvda beteenden i nya kombinationer den visar upp?
Vi tar oss igenom hundögat, in i hjärnans hemligheter för att söka lärandets natur. Vi får ta del av spännande forskning som ständigt pågår och författarens egna erfarenheter som hon samlat på sig under 30 års nära samvaro med hundar.
Senast uppdaterad ( 2009-05-21 16:36 )