Sidan är under uppbyggnad -  är något tokfel, skriv en rad till susanna@hundvardag.nu
Kontakt

Vetenskapen bakom hundträning

Följande är hur en av Michaels mentorer brukar säga: Vissa saker instruktörer undervisar är helt enkelt deras personliga åsikt. Andra saker som instruktörer undervisar är de åsikter som delas av många tränare/instruktörer. Sedan finns det de faktiska omständigheterna, kontrollerade och expertgranskade. Det senare är vad artikeln handlar om, vetenskapen bakom hundträning. Detta är vad vi […]

Untitled-2Följande är hur en av Michaels mentorer brukar säga: Vissa saker instruktörer undervisar är helt enkelt deras personliga åsikt. Andra saker som instruktörer undervisar är de åsikter som delas av många tränare/instruktörer. Sedan finns det de faktiska omständigheterna, kontrollerade och expertgranskade. Det senare är vad artikeln handlar om, vetenskapen bakom hundträning.

Detta är vad vi vet säkert: Om din hund gör något, och att beteendet följs av ett vältajmat positivt resultat, kommer beteendet att hända oftare i framtiden. Edward Thorndike formulerade denna pärla redan 1905. Det har testats så många gånger så det kallas “Thorndike’s Law of Effect”. Bra tränare vet detta genom sitt sunda förnuft. Sitt följt av en bit mat ger mer sittande, och snabbare sådana också. Thorndikes lag går att applicera på massor av saker.

Vi vet detta också: Vi kan ge eller hålla inne bra saker att förändra vår hunds beteende. Det är kärnan bakom Skinner berömda inlärningsteori. Våra hundar kontrollerar sitt eget beteende, men vi kan i hög grad påverka deras val. Hur coolt är det? Hunden hoppar upp, han får ingenting. Hunden sitter bra, han får något trevligt. Vad får vi? Vi får mindre hoppande och mer sittande. Detta är förmodligen den mest vetenskapligt testade lite psykologiteorin på vår planet. Bra saker händer – beteende ökar. Bra saker händer inte – beteende minskar.

Det blir bättre. Vi påverkar något annat också. Vi kan skapa ledtrådar i miljön, liksom vissa ord, handsignaler och situationer för att utlösa beteenden. Det är vad alla dessa “kommandon” handlar om. Det är inte tränares magi. Det är vetenskap. Vi tar “sitt ” som exempel, detta informerar hunden att något gott kan vara på gång. Han placerar rumpan på marken, eftersom han har lärt sig att det är ett säkert kort. Bingo! Här kommer en godis. Sitt, blir då ett mycket kraftfullt ord. Vi kunde ha satt upp samma kedja av händelser med vilken stimulans som helst. Vetenskapen är inte annorlunda.

Okej, låt oss nörda ner oss lite. Allt detta kan sammanfattas till A – B – C. Att signalen (kommandot) vi talar om är “A”. Det kallas en föregångare (antecedent). “B” är för beteende (vad hunden gör). “C” är konsekvensen (consequence), ge eller ta bort något för att påverka en förändring i beteende.

Det är Inlärningsteori.
“A” (antecedent): Hunden kom!
“B” (beteende): Hunden springer till oss med full kraft, tungan ut på sidan av munnen.
“C” (konsekvens): Vi kastar hans favorit boll för honom att hämta. Lysande!

Nu till problemets kärna: Vi kan i hög grad påverka hela den här processen, men även om vi inte gör det är processen är ändå alltid i spel. Våra hundar lär nästan varje vaken timme.

Kolla här:
“A” (antecedent): Rester på disken”ber”att få ätas.
“B” (beteende): Hunden lyfter sig till bänkskivan för en sniff.
“C” (konsekvens): det hela slutar i ett välsmakande mellanmål.

Vår hund lärde sig ett nytt trick och vi hade ingenting med det att göra. Vad sägs om det Dr Skinner ?

Bra instruktörer och beteendekonsulter kan detta här framlänges och baklänges. De har studerat det, de har sett det på jobbet, de har tillämpat det på fältet. De kommer inte tråka ut er med alla detaljer av oförutsedda uttalanden och funktionell analys (okej, kanske lite). Istället kommer de att titta på varje beteende och problem och fråga: Vad är det hunden faktiskt gör? Det är själva beteendet (B), som att hoppa upp på disken. Det är inte en tolkning av beteende som, “han är dominant” eller “han retas med dig.”(Det är inte vetenskap). De kommer också fråga, vad som utlöser beteendet? Det är din föregångare (A), i det här fallet åsynen av bänkskivan själv. Då kommer de att fråga, vad håller beteendet igång? Ah, konsekvensen! Ibland finns det mat där uppe (C).

Flytta några pusselbitar och förändra bilden. Vi kan styra antecedenter och konsekvenser. Justera dem och självklart ändrar hunden sitt beteende. Det är vad lärande handlar om. I det här exemplet, är det ett bra sätt att undvika det föregående genom att hålla hunden ur köket. Rensa bänkskivan avlägsnar risken för en smaskig konsekvens. Lära hunden att sätta näsan i arbete någon annanstans är ännu bättre. Vart gömdes den läckra fyllda Kong leksaken för mig?

Öva dina A-B-C. Denna vetenskap lämnade laboratoriet för mer än 70 år sedan. Skinners elever tog ut den i verkligheten på 1940-talet genom att träna djur för karnevaler, filmer, TV, och militären. Det händer just nu i ditt eget hem, vare sig du vet det eller inte.

Tillämpad väl och försiktigt, vetenskapligt baserad träning ger god kommunikation med din hund. Tillämpad kärleksfullt, är det vägen till en djup och varaktig vänskap. Naturligtvis är den sista delen bara Michaels åsikt.

(Ursprungligen publicerad i Houston Pet Talk Magazine, mars 2011. Reviderad och Uppdaterad 23 mars, 2013.)

Översatt och publicerad med tillåtelse av Michael Baugh
Originalartikeln hittas här »

Author

Susanna

Lämna ett svar till Sofia Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Related News & Articles

Kontakta Susanna

Har du någon fråga kring privatlektioner eller kommande kurser?

Skriv en rad här så svarar jag så fort det finns möjlighet!