Begreppsförvirringen ställer till det

I hundträning såväl som i männioskoträning/lärande råder det förvirring mellan begreppen som används i vardag samt i beteendeanalys.

Ett exempel på det är i en artikel i DN (låst): https://www.dn.se/insidan/vad-ar-battre-beloning-eller-bestraffning-inget-av-dem/

Ett av hennes exempel ser ut såhär:

  • Självklart är det trevligare att höra alternativ två.
  • Beteendeanalytiskt är konsekvensen densamma.
  • Telefonen försvinner (bli av med ngt roligt, P-).

Ett annat exempel hon har är detta:

Om man gillar att rita har man redan en inre motivation för detta. “Intrinsic motivation”. Det finns studier på detta, och varför de studier hon hänvisar till fick det resultat de fick, det finns även studier som är upplagda på samma sätt som fått andra resultat.

Det jag vill säga är att om konsekvensen av att få betalt blev att beteendet minskade var det inte en positiv förstärkning/”belöning”. Läs vidare om du vill veta varför.

 

Termer och förklaringar

Specifikt 4 termer ur beteendeanalys leder till förvirring:

1 – Positiv förstärkning

Använder vi “belöning” för att ersätta “positiv förstärkning” förklaras en stor del av betydelsen för en “icke beteendenörd”.

Det är dock problematiskt: Positiv förstärkning beskriver något mycket specifikt, nämligen tillägget av en konsekvens som gör att ett beteende är mer benäget i framtiden. Vi vet inte om en belöning fungerar som positiv förstärkning tills beteendet börjar förekomma oftare. Många gånger antas det att att ge leksak eller godis efter ett önskvärt beteende kommer att göra hunden/barnet mer benäget att göra om beteendet igen. Det är ibland inte så. Om barnet eller hunden inte gillar leksakerna eller godiset som ges, kommer “belöningen” troligen inte att fungera som positiv förstärkning.

Denna skillnad är viktig att ha i bakhuvudet när vi som hundtränare, lärare eller förälder ger en “belöning” och blir förvånad när vår elev inte svarar som vi hoppades de skulle.

Preferensen är viktig. Eleven/hunden/den som lär sig måste få något den vill ha för att beteendet ska förstärkas positivt (=bli mer sannolikt). Något så enkelt som verbalt beröm kan fungera som en effektiv “belöning” om detta är vad den individ helst av allt vill ha. Sammantaget bör fokus läggas på studenten och vad de föredrar att få just då.

Du vet alltså inte säkert vad som är en “belöning” förrän du ser om det du “belönat” ökar i frekvens.

2 – Negativ förstärkning

“Negativ förstärkning” kan ofta förväxlas med “straff” av människor utan bakgrund i beteendeanalys.

Termen betyder att en konsekvens avlägsnas som leder till att ett beteende kommer att bli mer sannolikt i framtiden.

Straff innebär att ett beteende är mindre benäget att uppstå i framtiden.

Eftersom de två termerna lätt förväxlas – kom ihåg: skillnaden är att vi vill fokusera på de beteenden vi vill se mer av.

Exempelvis, om rasten återkallas för en elev (exemplet är från USA) för att hen var fysiskt aggressiv mot en annan elev, försöker läraren att straffa den fysiska aggressionen, samtidigt som man försöker att förstärka den studerande att hantera sin ilska på ett mer konstruktivt sätt. En av anledningarna till att bestraffningen är mindre effektiv än positiv förstärkning vid förändring av beteende är att det inte berättar vad du vill SE, bara vad du inte vill se.

Av denna anledning är en bättre taktik att försöka positivt förstärka beteendet du vill se.

3 – Funktion

Termen “funktion” kan vara den mest använda termen av beteendeanalytiker.

Funktionen av en persons beteende är helt enkelt anledningen till att de gör vad de gör. Det här kan vara att få tillgång till leksaker eller mat, för att få tillgång till en persons uppmärksamhet, att undkomma en aktivitet, eller helt enkelt för att de njuter av det automatiskt (inre motivation).

Även om det kan finnas flera “funktioner” på en gång, kommer en av “funktionerna” vanligtvis att vara ganska uppenbar. “Funktion” kan vanligtvis ersättas med “motiverad av” utan att förlora betydelse. En elev är vanligtvis “motiverad av” att få uppmärksamhet från sina klasskamrater.

4 – Utsläckning/Extinktion

“Extinktion”, som många andra termer i beteendeanalys, har en mening som är annorlunda i det här sammanhanget än det som de flesta känner till.

När det gäller beteendeanalys hänvisar begreppet till ett beteende som inte längre uppstår, eftersom förstärkning inte längre tillhandahålls.

Till exempel: Ignorera den störiga eleven på lektionen. Beteendet “att vara störig” blir förstärkt av uppmärksamhet, uteblir uppmärksamheten får eleven hitta en annan strategi för att få uppmärksamhet. Förhoppningsvis kan läraren hjälpa eleven att lära sig att få tillgång till uppmärksamhet på lämpliga sätt (som att räcka upp sin hand) för att ersätta “störigheten”.

Beteendet sätts på “utsläckning” om borttagning av uppmärksamhet leder till beteende som inte uppstår längre.

Att inte ge sin hund/elev det den vill ha när den utför ett oönskat beteende är exempel på “utsläckning”.

I hundvärlden har vi hunden som krafsar på matte för att få kli/aktivitet. Först var krafset gulligt. Klart man gosar med valpen när den krafsar på en. Sedan växte klorna och intensiteten och krafset börjar göra ont. Då kom uppmärksamhet i form av att bli bortputtad eller att bli kastad leksak till för att sluta. Samma sak dock – krafs ger uppmärksamhet.

Så – Sätt på dig benskydd en period och totalignorera hunden när den krafsar. Först kommer den nog krafsa mer intensivt för “hallå detta funkade ju innan”, sedan kommer beteendet minska eftersom det inte ger utdelning.

Ännu snabbare går det om du samtidigt uppmärksammar ett alternativt beteendet. Till exempel att lägga sig med rumpan på ens fot (om det är en liten mjuk hund).  Eller att ligga stilla på en filt. Alternativt beteende » uppmärksamhet. Gammalt beteende » Ingenting. Snart kommer hunden att helt lägga av med det gamla beteendet.

Hur fort det går beror ju på hur länge det utövats och hur väl man lyckas se till att det inte ger någon utdelning.

 

Notera: För både hund och människa är känslan i en utsläckningsprocess frustration. Du som spenderar mycket tid vid datorer tänk på skillnaden mellan mac och PC. Där är många beteenden (knapptryckningar) som skiljer, och det är YTTERST frustrerande till dess att man “ställt om sig”.

Idé från teacher.com

 

About the Author

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

You may also like these